Olet tässä
Palveluseteliasiat
Kun asiakkaalle on myönnetty tehostettua palveluasumista tai kotihoitoa palvelusetelillä, asiakas valitsee palveluntuottajan kuntayhtymän hyväksymistä palveluseteliyrittäjistä. Asiakas ja tuottaja tekevät kirjallisen sopimuksen, jossa sovitaan mm. palvelusetelillä tuotettavan palvelun sisällöstä, ajankohdasta, hinnasta ja mahdollisista palvelun keskeytyksistä. Tätä sopimussuhdetta koskevat kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännökset ja oikeusperiaatteet.
Kuntayhtymä maksaa korvausta palveluntuottajalle vain niistä asiakkaiden käyttämistä palveluista, joille se on tehnyt päätöksen palvelusetelien myöntämisestä. Valinnan tekemiseksi asiakkaalle esitellään eri palveluseteliyrittäjien hinnat ja muut mahdolliset kustannukset. Asiakas maksaa omavastuuosuuden palveluntuottajalle (palvelusetelin arvon ja palvelun hinnan erotuksen).
Asiakas voi ostaa palveluntuottajilta lisäpalveluita (esim. siivous, ulkoilu), jotka eivät kuulu palvelusetelin palveluihin. Lisäpalvelut asiakas maksaa kokonaan itse. Ppky Selänteen alueen yksityiset palveluntuottajat löydät täältä: Parastapalvelua -palvelusta.
Palvelusetelin arvo
Tehostetun palveluasumisen ja säännöllisen kotihoidon palvelusetelin arvo on tulosidonnainen ja kuntayhtymän hyväksymän palvelusetelitaulukon tai laskentakaavan mukainen. Tilapäisen kotihoidon palvelusetelin arvo on kiinteä.
Palvelusetelin arvot -taulukko
Asiakkaan tulot | Palvelusetelin arvo tehostetussa palveluasumisessa €/vrk | Palvelusetelin arvo lyhytaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa €/vrk |
alle 1000 € | 94 | 100 |
1000-1099 | 89 | 96 |
1100-1199 | 87 | 94 |
1200-1299 | 85 | 92 |
1300-1399 | 82 | 90 |
1400-1499 | 78 | 88 |
1500-1699 | 75 | 86 |
1700-1899 | 70 | 84 |
1900-2199 | 64 | 82 |
2200-2399 | 56 | 76 |
2400-2599 | 50 | 70 |
2600-2999 | 44 | 64 |
3000-3499 | 38 | 56 |
3500-3999 | 32 | 48 |
4000-4299 | 10 | 38 |
Palveluntuottajien tiedot ja niiden vertailu
Tietoa tehostetun palveluasumisen palvelunsetelituottajiksi hyväksytyistä palveluntuottajista ja heidän hinnoistaan löytyy Palveluseteli- ja ostopalvelut (PSOP)- järjestelmästä. Tarvittaessa palveluohjaus avustaa palvelusetelituottajien tietojen saamisessa. Mikäli asiakkaan toimeentulo vaarantuu, voidaan toimeentulotukilaskelman avulla palvelusetelin arvoa tarkastaa. Tarkastuslaskennasta saa lisätietoja Selänteen hoito- ja vanhustyön johtajalta.
Valtakirja puolesta asiointiin
Valtakirja palautetaan palvelun myöntäneelle palveluohjaajalle. Valtakirjalla valtuutettu henkilö voi asioida PSOP-järjestelmässä asiakkaan tavoin. Puolesta asioinnin valtakirjan löydät tältä: Valtakirja
Jos ette ole tyytyväinen saamaanne palveluun
Asiakas ilmoittaa palveluntuottajalle palvelun viivästymisestä tai havaitsemastaan virheestä mahdollisimman pian, kun hän havaitsi viivästyksen tai virheen. Jos asia ei korjaannu, asiakas on yhteydessä palveluohjaukseen.
Jos asiakas on palvelusetelillä hankittavaan palveluun tyytymätön, hän voi tehdä muistutuksen hyvinvointipalveluille ja palveluntuottajalle ja hän voi olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin. Palveluun liittyvistä epäkohdista asiakas voi olla yhteydessä potilas- tai sosiaaliasiamieheen ja/tai tehdä kantelun valvontaviranomaisille, kuten aluehallintovirastolle (AVI).
Yhteystiedot
Hoito- ja vanhustyön johtaja Virpi Jaatinen puh. 044 445 6336, virpi.jaatinen [at] selanne.net
Sähköposti: psop [at] selanne.net
Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä: Palveluntuottajat
Puolesta-asiointi ja palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä: Valtakirja